Gimnastyka lewej półkuli mózgu. Jak ćwiczyć?


W artykule: mózg, a rozwój językowy dziecka, stymulacja lewej półkuli mózgu u dzieci, funkcje lewej półkuli mózgu, jak uczyć Malucha żeby nauczyć?

Ten wpis będzie miał szczególny wymiar praktyczny. Wiele razy wspominałam już jak ważna jest stymulacja funkcji mózgu u dzieci, a szczególnie lewej półkuli, odpowiedzialnej przede wszystkim za nasz język. Lewa półkula mózgu w skrócie: jest do bólu logiczna, trzyma się zasad i reguł, uwielbia porządek i ład. Odbiera i tworzy mowę, zarządza zachowaniami społecznymi, uczestniczy w nauce języków obcych, myśli logicznie i analitycznie.

A dla dociekliwych, chcących wiedzieć więcej i dokładniej:

  • Przede wszystkim opracowuje informacje w sposób sekwencyjny, analityczny, krok po kroku,

  • działa według programu: odkrywanie relacji między elementami(„zauważa” lub nie znaki diakrytyczne, charakterystyczne elementy: kreski, kropki, ogonki,

  • dostrzega różnice (między literami, sylabami, kolejnością głosek),

  • porządkuje sekwencyjnie (sekwencja ruchów artykulacyjnych podczas wypowiadania, sekwencje sylab, wyrazów),

  • przetwarza reguły,

  • przetwarza czas linearnie,

  • odbiera, zapamiętuje i przetwarza informacje językowe,

  • przetwarza linearnie teksty czytane (czytanie ze zrozumieniem),

  • poszukuje logicznego rozwiązania problemu.

Najważniejsze określenia charakteryzujące pracę lewej półkuli to:

SEKWENCJE (czyli ciąg uporządkowanych wg. określonej reguły znaków, które potrzebne są nam do mówienia, czytania, pisania, rozumienia, działania).

RELACJE (relacje czasowe, przestrzenne, gradualne, czy przyczynowo-skutkowe).

ANALIZA (organizacja informacji, budowa wyrazów, zdań zgodnie z regułami gramatycznymi).

Dziecko uczy się etapami:

  • pierwsze jest naśladowanie (układamy konkretny szereg, sekwencję, wzór z wybranych elementów (zaczynamy od dwóch, stopniowo zwiększamy ich ilość), dziecko posiada te same elementy i układa je pod naszym wzorem),

  • następnie poprzez współdziałanie (układamy z wybranych elementów wzór, konkretny szereg i prosimy dziecko o jego kontynuowanie),

  • i na końcu poprzez instrukcję (dziecko samo wykonuje nasze polecenie podczas np. układania zadanego przez nas wzoru).NAŚLADUJ, KONTYNUUJ, UZUPEŁNIAJ!

JAK ĆWICZYĆ LEWĄ PÓŁKULĘ?

Materiałów do ćwiczeń analizy wzrokowej, pamięci sekwencyjnej szczególnie oddziałującej na lewą półkulę jest wiele, zamieszczonych w sieci, proponowanych przez różne wydawnictwa, wybierając je, należy być ostrożnym, by na pewno to co wybierzemy spełniało swoją funkcję, było przyjazne dla Małego Ucznia i zachęcało do współpracy. Możemy ćwiczyć na materiale tematycznym, czyli na zwykłych kolorowych rysunkach lub na materiale atematycznym, czyli przedstawiającym figury geometryczne, rysunki abstrakcyjne – jest on zdecydowanie trudniejszy w postrzeganiu dla dzieci w każdym wieku, dlatego zanim zdecydujemy się go użyć należy najpierw zacząć od ćwiczeń na materiale tematycznym. Kolor pomocy również ma znaczenie – rysunki kolorowe, oddające dokładnie wygląd przedmiotu, zwierząt itp. jest łatwiejszy w ćwiczeniach. Rysunki czarno-białe, konturowe, dla dzieci w każdym wieku są trudniejsze w postrzeganiu, dlatego kierunek naszych ćwiczeń powinien uwzględnić najpierw rysunki kolorowe, a następnie czarno-białe. Przygotowując samodzielnie ćwiczenia najlepiej uwzględniać zainteresowanie dziecka, świat którym się otacza (czy jest to środowisko miejskie czy wiejskie), bajki, które aktualnie lubi, ponieważ wówczas ćwiczenia stymulujące, zamienią się w świetną zabawę i mile spędzony czas. Te lewopókulowe ćwiczenia są pomocne szczególnie dla dzieci które rozwijają swój język, uczą się czytać i pisać, mają problemy z poprawną artykulacją, trudno się im skoncentrować, czy też są zagrożone dysleksją. Zapytacie pewnie o wiek, w którym można rozpocząć ćwiczenia stymulujące na materiałach tematycznych, tak naprawdę już od drugiego roku życia można zaczynać wprowadzać taką naukę poprzez zabawę, uważając jedynie na stopień trudności materiałów na jakich chcemy pracować.

PAMIĘTAJCIE: zawsze układamy elementy od strony lewej do prawej, tak jak czytamy i piszemy!

Jeśli ćwiczymy na materiale, który zawiera litery, pamiętajmy o tym by zapisane były one w sposób prosty, bez zbędnych ozdobników, jeśli drukujemy litery, używajmy czcionki Arial – bezszeryfowej, czytelnej. Dodatkowo układane elementy wskazujmy palcem podczas ich nazewnictwa, swoim, lub dziecka, wówczas uzyskamy maksymalną koncentrację Malucha podczas ćwiczenia. Ćwiczenia na postrzeganie wzrokowe, pamięć słuchową, sekwencyjną, prawidłową artykulację i koncentrację oraz wskazówki jak efektywnie ćwiczyć w następnym wpisie na blogu. Czyli tutaj: KLIK

Komentarze