Umiejętności i sprawności dziecka w wieku 4 i 5 miesięcy



W artykule: wymienione zostały sprawności i umiejętności dziecka, rozwijającego się w normie, w wieku 4 - 5 miesięcy.

Pod lupę, dla Was, trzeci i czwarty miesiąc życia niemowlaka. Wymienione zostaną umiejętności i sprawności, jakie dziecko powinno już posiadać w tym przedziale wiekowym. Pozwoli Wam to w prosty sposób monitorować rozwój dziecka. Brak niżej wymienionych zachowań może być sygnałem nieprawidłowości jakie zachodzą w rozwoju malucha, warto wtedy skonsultować się ze swoim pediatrą lub logopedą, którzy podejmą odpowiednie kroki w stymulacji rozwoju i zapobiegną możliwym, nawarstwiającym się kolejnym brakom w rozwoju dziecka.

Zbiór tych wszystkich umiejętności dokonały: profesor Jagoda Cieszyńska – twórczyni Metody Krakowskiej czyli terapii funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi oraz logopeda Marta Korendo, która specjalizuje się w terapii dzieci niesłyszących, autystycznych, z zespołem Aspergera oraz z dysleksją.



4.-5. miesiąc życia:

  • podczas noszenia na rękach dziecko utrzymuje sztywno głowę,

  • wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawkę z rączki do rączki (chwyt dowolny),

  • potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech,

  • śledzi ruchy przedmiotów i osób (odwraca głowę za przedmiotem lub osobą),

  • podczas leżenia na brzuchu skupia wzrok na twarzach lub przedmiotach,

  • śledzi wzrokiem osoby poruszające się,

  • reaguje mimiką na mimikę drugiej osoby,

  • jest zainteresowane przedmiotami na stole,

  • ogląda zabawki gdy trzyma je w dłoniach,

  • patrzy na nowy przedmiot, trzymając inny w ręce,

  • nieruchomieje na głośny dźwięk,

  • reaguje na dźwięki płynące z otoczenia,

  • poszukuje źródła dźwięku(odwraca głowę,

  • wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych,

  • wokalizuje samogłoski i prymarne spółgłoski (p,b,m),

  • sygnalizuje niepokój, gdy dłuższy czas nikt się nim nie zajmuje,

  • nie przejawia już odruchów: marszu automatycznego, chwytnego, toniczno-szyjnego i Moro.























Na podstawie: Karty diagnozy, J. Cieszyńska, M. Korendo, Wydawnictwo Edukacyjne.





Komentarze