Dlaczego warto wcześnie uczyć dzieci czytać ?


W artykule: Co daje samodzielne czytanie najmłodszym dzieciom?

Naukę czytania mogą rozpocząć już dwuletnie dzieci! Szczególnie w sytuacji dwujęzyczności, zagrożenia dysleksją czy w przypadku opóźnionego rozwoju mowy, nauka czytania potrafi nieść nieocenione korzyści, to często jedyna droga do budowania języka, systemu fonetyczno-fonologicznego.

Biorąc pod uwagę tak młody mózg, który jest jeszcze niezwykle plastyczny (chłonie wiedzę z łatwością), który wręcz potrzebuje nowych doznań i nowych doświadczeń, odpowiednio prowadzona nauka czytania, może być nie tylko świetną zabawą, ale również doskonałym treningiem dwóch półkul mózgu, przyczyniając się do ich poprawnej współpracy, odpowiedniego przesyłania informacji między nimi i właściwego rozdzielania ich zadań. Badania neuropsychologów dowodzą, że taka stymulacja językowa może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się przewagi lewej półkuli (językowej), a co za tym idzie, szybkiej nauki czytania ze zrozumieniem, a w przyszłości skutecznemu uczeniu się. Dzieci rozwijające się w normie intelektualnej mogą nauczyć się czytać zanim pójdą do przedszkola. Czynność tę będą wówczas traktować jako przyjemność i zabawę, a nie jako przykry obowiązek szkolny. Kilkuletnie dziecko jest mocno zainteresowane światem liter i odczytywaniem tajemniczego kodu, dlatego czas spędzony z książkami będzie dla niego ciekawy.

Wczesna nauka czytania sprzyja rozwojowi poprawnej artykulacji u dzieci z niezakończonym rozwojem mowy oraz z wadami wymowy. Podczas czytania dziecko zapomina o swoich kłopotach z mówieniem, o swoich problemach z komunikowaniem się, ponieważ za każdym razem, podczas takiego spędzania czasu chodzi o czytanie, a nie o mówienie czy powtarzanie, które często blokuje dziecko. Wczesna nauka czytania to możliwość kształtowania intelektu dziecka, rozwoju jego wyobraźni oraz kreatywnego myślenia. To rozwój słownictwa, a im bogatsze słownictwo, tym lepsze językowe umiejętności i tym samym większe szanse na kształtowanie się funkcji poznawczych. Wspólne czytanie umacnia więź dziecka z rodzicem, poprawia koncentrację, rozwija logiczne myślenie i zapobiega pojawieniu się trudności szkolnych w przyszłości. Czytające tak wcześnie dziecko ma poczucie, że jest dobre, że potrafi, buduje pozytywną samoocenę, co sprzyja dalszym postępom w nauce. Obecnie, kiedy dzieci wychowywane są przez ekrany telewizorów, smartfonów i tabletów, przewaga stymulacji obrazami nad oddziaływaniem językowym jest olbrzymia, dlatego konieczna jest wczesna nauka czytania ze zrozumieniem. Czytanie może również uchronić od możliwego uzależnienia się od mediów. Ponadto, rodzice bardzo często chcą jak najszybciej uczyć dziecko drugiego języka, dla dziecka czas odpowiedni na taką naukę, to czas kiedy osiągnął pełną kompetencję językowa w swoim ojczystym języku. Pełne kompetencje językowe to: prawidłowa artykulacja głosek, znajomość reguł gramatycznych oraz umiejętność czytania i pisania.

na podstawie:
J. Cieszyńska, Kocham czytać, Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2017,
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna,Kraków 2015.

Komentarze