Prawa czy lewa?


 
 

          Aby uzyskać jak najwięcej informacji o preferowanej ręce Malucha należy przygotować klika ćwiczeń. Dominująca ręka powinna ujawnić się bardzo wcześnie (już w okresie prenatalnym możemy przypuszczać, którą rękę Maluch wybierze!) jednak konsekwencji w używaniu jednej ręki powinniśmy spodziewać się do trzeciego roku życia dziecka. Dlaczego jest to takie ważne? Wybór dominującej ręki ma zasadniczy wpływ na przetwarzanie zadań językowych w lewej półkuli mózgu. Oburęczność utrudnia kształtowanie się funkcji poznawczych, wpływa negatywnie na uwagę Malucha, jego pamięć oraz sprawność manualną.
Skupmy się na języku. Dziecko, które jest oburęczne uruchamia prawą półkulę mózgu w procesach językowych. Oznacza to, że:
  • może „wyłączać” się kiedy ktoś do niego mówi,
  • preferuje obraz i dźwięk niewerbalny (TV),
  • nie uczy się od najbliższych nowych słów i zwrotów,
  • niechętnie powtarza nowe słowa,
  • mogą wystąpić trudności artykulacyjne,
  • ma trudności w rozumieniu pytań, nie stawia ich samodzielnie.

Jeśli te objawy utrzymują się do czwartego roku życia, wpływają niekorzystnie na intelekt dziecka. Należy wówczas pomóc mu w wyborze dominującej ręki.

Zatem sprawdźmy, którą rękę wybiera Wasz Maluch podczas niżej zaproponowanych ćwiczeń.

Uwagi wstępne:
Wszystkie przedmioty używane podczas ćwiczeń powinny być położone w linii środkowej, przed Maluchem, tak, by nie sugerować mu żadnej ze stron (żadnej ręki, którą będzie wykonywał ćwiczenie). Wymienione zadania zmuszają dziecko do precyzyjnych, zaplanowanych ruchów. Dlatego takie czynności jak powitanie czy używanie łyżeczki, kredki przez dziecko, nie są diagnostyczne, istnieje obawa, że są uwarunkowane społecznie, wyuczone. Cztery próby, podczas różnych zadań powinny dać odpowiedź, która ręka okaże się dominującą. Oczywiście może się zdarzyć tak, że podczas wykonywania ćwiczenia, trzy z nich będą wykonane ręką prawą, a jedno lewą, co to oznacza? Dziecko nie ma ustalonej dominującej ręki, jeśli większość prób wykonana była ręką prawą należy ją stymulować podczas ćwiczeń, tak by ona stała się tą wybraną, dominującą. UWAGA: nie możemy przestawiać dominującej ręki, jeśli okaże się, że większość ćwiczeń będzie wykonywana lewą ręką, należy właśnie ją stymulować. Co jeśli próby dadzą nam wynik 2:2? Wówczas rozpoczynamy intensywną stymulację ręki prawej.

Ćwiczenia:
  1. potrzebujemy: butelkę plastikową, przeciętą – dla nas istotna jest ta część z szyjką, około 6 koralików średniej wielkości, pęseta
    przebieg ćwiczenia: przy pomocy pęsety Maluch wkłada koraliki przez szyjkę butelki
  2. potrzebujemy: wałeczek plasteliny, plastikowy nożyk
    przebieg ćwiczenia: Maluch dzieli plastelinę na mniejsze kawałki przy pomocy nożyka
  3. potrzebujemy: skarbonka, monety różnej wielkości
    przebieg ćwiczenia: Dziecko wkłada do skarbonki monety,możemy manewrować skarbonką, zmieniać jej położenie, by każdy ruch był nowym wyzwaniem
  4. potrzebujemy: pędzel, farbę, kartkę
    przebieg ćwiczenia: na kartce rysujemy koło o średnicy ok. 4 cm, Maluch nakłada na pędzel farbę i maluje precyzyjnie środek koła

A teraz porównajcie wyniki, wyciągnijcie wnioski i jeśli jest to potrzebne – działajcie!

NIE POZWÓLCIE NA OBURĘCZNOŚĆ!




Komentarze