Skupmy się na języku. Dziecko,
które jest oburęczne uruchamia prawą półkulę mózgu w procesach
językowych. Oznacza to, że:
- może „wyłączać” się kiedy ktoś do niego mówi,
- preferuje obraz i dźwięk niewerbalny (TV),
- nie uczy się od najbliższych nowych słów i zwrotów,
- niechętnie powtarza nowe słowa,
- mogą wystąpić trudności artykulacyjne,
- ma trudności w rozumieniu pytań, nie stawia ich samodzielnie.
Jeśli te objawy utrzymują się do
czwartego roku życia, wpływają niekorzystnie na intelekt dziecka.
Należy wówczas pomóc mu w wyborze dominującej ręki.
Zatem sprawdźmy, którą rękę
wybiera Wasz Maluch podczas niżej zaproponowanych ćwiczeń.
Uwagi wstępne:
Wszystkie przedmioty używane podczas
ćwiczeń powinny być położone w linii środkowej, przed
Maluchem, tak, by nie sugerować mu żadnej ze stron (żadnej ręki,
którą będzie wykonywał ćwiczenie). Wymienione zadania zmuszają
dziecko do precyzyjnych, zaplanowanych ruchów. Dlatego takie
czynności jak powitanie czy używanie łyżeczki, kredki przez
dziecko, nie są diagnostyczne, istnieje obawa, że są uwarunkowane
społecznie, wyuczone. Cztery próby, podczas różnych zadań
powinny dać odpowiedź, która ręka okaże się dominującą.
Oczywiście może się zdarzyć tak, że podczas wykonywania
ćwiczenia, trzy z nich będą wykonane ręką prawą, a jedno lewą,
co to oznacza? Dziecko nie ma ustalonej dominującej ręki, jeśli
większość prób wykonana była ręką prawą należy ją
stymulować podczas ćwiczeń, tak by ona stała się tą wybraną,
dominującą. UWAGA: nie możemy przestawiać dominującej ręki,
jeśli okaże się, że większość ćwiczeń będzie wykonywana
lewą ręką, należy właśnie ją stymulować. Co jeśli próby
dadzą nam wynik 2:2? Wówczas rozpoczynamy intensywną stymulację
ręki prawej.
Ćwiczenia:
- potrzebujemy: butelkę plastikową, przeciętą – dla nas istotna jest ta część z szyjką, około 6 koralików średniej wielkości, pęsetaprzebieg ćwiczenia: przy pomocy pęsety Maluch wkłada koraliki przez szyjkę butelki
- potrzebujemy: wałeczek plasteliny, plastikowy nożykprzebieg ćwiczenia: Maluch dzieli plastelinę na mniejsze kawałki przy pomocy nożyka
- potrzebujemy: skarbonka, monety różnej wielkościprzebieg ćwiczenia: Dziecko wkłada do skarbonki monety,możemy manewrować skarbonką, zmieniać jej położenie, by każdy ruch był nowym wyzwaniem
- potrzebujemy: pędzel, farbę, kartkęprzebieg ćwiczenia: na kartce rysujemy koło o średnicy ok. 4 cm, Maluch nakłada na pędzel farbę i maluje precyzyjnie środek koła
A teraz porównajcie wyniki,
wyciągnijcie wnioski i jeśli jest to potrzebne – działajcie!
NIE POZWÓLCIE NA OBURĘCZNOŚĆ!
Komentarze
Prześlij komentarz