Punkt po punkcie: ZALETY WCZESNEJ NAUKI CZYTANIA




Kiedy zastanawiasz się, co właściwie daje wczesna nauka czytania, dlaczego warto tak wcześnie uczyć dzieci czytać, przecież doskonale i w odpowiednim czasie zrobi to szkoła ... . Przeczytaj ten tekst:


Punkt po punkcie: ZALETY WCZESNEJ NAUKI CZYTANIA:

  • Sprzyja rozwojowi poprawnej artykulacji (u dzieci z niezakończonym rozwojem wymowy oraz z wadami wymowy. Podczas czytania dziecko zapomina o swoich kłopotach z mówieniem, o swoich problemach z komunikowaniem się, ponieważ za każdym razem, podczas takiego spędzania czasu chodzi o czytanie, a nie o mówienie czy powtarzanie, które często blokuje dziecko).
  • Rozwija słownictwo (im bogatsze słownictwo, tym lepsze językowe umiejętności i tym samym większe szanse na kształtowanie się funkcji poznawczych).
  • Przeciwdziała dysleksji.
  • Stymuluje lewą półkulę mózgu (badania neuropsychologów dowodzą, że taka stymulacja językowa może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się przewagi lewej półkuli (językowej), a co za tym idzie, szybkiej nauki czytania ze zrozumieniem, a w przyszłości skutecznemu uczeniu się).
  • Nauka czytania ułatwia również dziecku zrozumienie budowy języka oraz poznanie reguł morfologicznych i składniowych.
  • W nauce czytania istotną rolę odgrywa środkowa część spoidła wielkiego – istmus. To właśnie ta część odpowiedzialna jest za przebieg czynności czytania i pisania. Wczesna nauka czytania pozwoli na wcześniejsze formowanie się tej struktury w spoidle wielkim, a to z kolei ma olbrzymi wpływ na rozwój poznawczy dziecka.
  • Sprzyja rozwojowi wyobraźni,
  • uczy dziecko kreatywnie myśleć,
  • poprawia koncentracje,
  • pozwala się wyciszyć,
  • rozwija logiczne myślenie,
  • wpływa na pozytywną samoocenę,
  • chroni przed uzależnieniem od mediów.


Naukę czytania mogą rozpocząć już dwuletnie dzieci. Szczególnie w sytuacji dwujęzyczności, zagrożenia dysleksją czy w przypadku opóźnionego rozwoju wymowy i mowy, nauka czytania potrafi nieść nieocenione korzyści.

Biorąc pod uwagę tak młody mózg, który jest jeszcze niezwykle plastyczny, który wręcz potrzebuje nowych doznań i nowych doświadczeń, odpowiednio prowadzona nauka czytania, może być nie tylko świetną zabawą, ale również doskonałym treningiem dwóch półkul mózgu, przyczyniając się do ich poprawnej współpracy, odpowiedniego przesyłania informacji między nimi i właściwego rozdzielania ich zadań. Badania neuropsychologów dowodzą, że taka stymulacja może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się przewagi lewej półkuli do opracowywania informacji językowycha co za tym idzie, szybkiej nauki czytania ze zrozumieniem, a w przyszłości skutecznemu uczeniu się.
Badania dowodzą, że w przypadku dzieci z zaburzeniami komunikacji, to czytanie przyspiesza proces uczenia się i polepsza pamięć aniżeli tylko słuchanie tekstu czytanego.

Na podstawie:
Z. Orłowska-Popek, Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących.
J. Cieszyńska Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg.

Komentarze