Kiedy zastanawiasz się, co właściwie daje wczesna nauka czytania, dlaczego warto tak wcześnie uczyć dzieci czytać, przecież doskonale i w odpowiednim czasie zrobi to szkoła ... . Przeczytaj ten tekst:
Punkt po punkcie: ZALETY WCZESNEJ
NAUKI CZYTANIA:
-
Sprzyja rozwojowi poprawnej artykulacji (u dzieci z niezakończonym rozwojem wymowy oraz z wadami wymowy. Podczas czytania dziecko zapomina o swoich kłopotach z mówieniem, o swoich problemach z komunikowaniem się, ponieważ za każdym razem, podczas takiego spędzania czasu chodzi o czytanie, a nie o mówienie czy powtarzanie, które często blokuje dziecko).
-
Rozwija słownictwo (im bogatsze słownictwo, tym lepsze językowe umiejętności i tym samym większe szanse na kształtowanie się funkcji poznawczych).
-
Przeciwdziała dysleksji.
-
Stymuluje lewą półkulę mózgu (badania neuropsychologów dowodzą, że taka stymulacja językowa może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się przewagi lewej półkuli (językowej), a co za tym idzie, szybkiej nauki czytania ze zrozumieniem, a w przyszłości skutecznemu uczeniu się).
-
Nauka czytania ułatwia również dziecku zrozumienie budowy języka oraz poznanie reguł morfologicznych i składniowych.
-
W nauce czytania istotną rolę odgrywa środkowa część spoidła wielkiego – istmus. To właśnie ta część odpowiedzialna jest za przebieg czynności czytania i pisania. Wczesna nauka czytania pozwoli na wcześniejsze formowanie się tej struktury w spoidle wielkim, a to z kolei ma olbrzymi wpływ na rozwój poznawczy dziecka.
-
Sprzyja rozwojowi wyobraźni,
-
uczy dziecko kreatywnie myśleć,
-
poprawia koncentracje,
-
pozwala się wyciszyć,
-
rozwija logiczne myślenie,
-
wpływa na pozytywną samoocenę,
-
chroni przed uzależnieniem od mediów.
Naukę czytania mogą rozpocząć już dwuletnie dzieci. Szczególnie w sytuacji dwujęzyczności, zagrożenia dysleksją czy w przypadku opóźnionego rozwoju wymowy i mowy, nauka czytania potrafi nieść nieocenione korzyści.
Biorąc pod uwagę tak młody mózg, który jest jeszcze niezwykle plastyczny, który wręcz potrzebuje nowych doznań i nowych doświadczeń, odpowiednio prowadzona nauka czytania, może być nie tylko świetną zabawą, ale również doskonałym treningiem dwóch półkul mózgu, przyczyniając się do ich poprawnej współpracy, odpowiedniego przesyłania informacji między nimi i właściwego rozdzielania ich zadań. Badania neuropsychologów dowodzą, że taka stymulacja może sprzyjać stopniowemu kształtowaniu się przewagi lewej półkuli do opracowywania informacji językowych, a co za tym idzie, szybkiej nauki czytania ze zrozumieniem, a w przyszłości skutecznemu uczeniu się.
Badania dowodzą, że w przypadku dzieci z zaburzeniami komunikacji, to czytanie przyspiesza proces uczenia się i polepsza pamięć aniżeli tylko słuchanie tekstu czytanego.
Na podstawie:
Z. Orłowska-Popek, Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących.
J. Cieszyńska Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg.
Komentarze
Prześlij komentarz