Zestaw „Na
straganie” służy przede wszytkim do stymulacji
percepcji wzrokowej, ale również przy jego pomocy możemy
ćwiczyć kategoryzację oraz pamięć słuchową.
Możliwości jest wiele.
Można wykorzystać go już z dziećmi od drugiego roku życia (dobierając odpowiednią liczbę elementów).
percepcji wzrokowej, ale również przy jego pomocy możemy
ćwiczyć kategoryzację oraz pamięć słuchową.
Możliwości jest wiele.
Zestaw zawiera:
kartę tytułową do naklejenia na teczkę,
8 ilustracji straganów z cieniami,
24 ilustracje kolorowych warzyw i owoców,
2 ilustracje "Trzy stragany",
2 rysunki talerzy,
jeden pusty stragan.
Można wykorzystać go już z dziećmi od drugiego roku życia (dobierając odpowiednią liczbę elementów).
Ćwiczenie percepcji
wzrokowej:
Do dyspozycji mamy
osiem ilustracji straganów, które zawierają cienie 24 owoców i
warzyw. Zestaw zawiera dokładnie tyle samo owoców i warzyw w
kolorze. Zadaniem dziecka jest wskazanie, na którym ze straganów
możemy kupić… i tutaj już Wy podajecie żetony z produktami,
które potrzebujecie, a dziecko wskazuje stragan, gdzie można
„kupić” wskazane owoce lub/i warzywa i dopasowuje kolorową ilustrację do wybranego cienia (wielkości nie są te same rysunków co utrudnia nieco zadanie). Możecie również dać
Maluchowi wszystkie kolorowe ilustracje i poprosić o dopasowanie –
gdzie znajdziecie te warzywa lub/i owoce. Najmłodszym dzieciom
możemy najpierw rozłożyć dwa stragany oraz ograniczyć wybór
kolorowych rysunków produktów (przykładowo, ma do odszukania cztery ilustracje więc do tych czterech kolorowych, dołóżmy jeszcze dwie, niepasujące
ilustracje. I tak stopniowo zwiększajmy stopień trudności,
dokładając stragan oraz liczbę kolorowych ilustracji owoców i
warzyw do odszukania).
Kolorowa ilustracja "Trzy stragany", jest stworzona po to, by Maluch
odszukał wycięte pola i dopasował je do właściwego miejsca na planszy (bez otworów). Nagromadzenie wielu elementów
na jednej ilustracji, nie ułatwia dziecku zadania. Łatwiejsza forma
ćwiczenia to pokazanie ilustracji z wyciętymi, pustymi otworami – ważne,
by wszystkie otwory były jednakowego kształtu (koła, trójkąty,
kwadraty…) i w te puste pola dziecko może dopasować brakujące elementy
ilustracji. Po ułożeniu całości, poproście dziecko by
opowiedziało Wam co widzi na rysunku, a jest sporo do opowiedzenia i
nazwania (ćwiczenie narracji jest bardzo ważne). Dzięki temu, że
kształt „puzzli” jest taki sam, dziecko nie będzie sugerowało
się otworami, dopasowywało, na tzw. „czuja” tylko, będzie
musiało dokładnie przyjrzeć się ilustracji oraz wyciętym
elementom.
Kategoryzacja. Do
zestawu dołączone są dwa talerze, po to, by stworzyć sałatkę:
owocową i warzywną. Ze zbioru żetonów warzyw i owoców dziecko
rozdziela odpowiednio: tu marchewka, tam gruszka!
Stragan z filcowymi
drzwiczkami został stworzony po to, by ćwiczyć pamięć słuchową.
Gromadzimy za drzwiczkami wybrane produkty (ilość zależna od wieku
dziecka). Generalnie chodzi tutaj o jedną zasadę, by dziecko nie
widziało wcześniej warzyw i owoców umieszczonych w straganie, a
czy zrobicie tak jak ja, takie drzwi, czy też przysłonicie kartką,
to już od Was zależy. Następnie wymyślacie listę zakupów:
poprosicie Malucha o to by „kupił”: marchewkę, cebulę,
kapustę, ziemniaki – i dopiero teraz odsłaniacie stragan.
Pilnujecie, by dziecko wybierało produkty w wypowiedzianej przez Was
kolejności. By uatrakcyjnić ćwiczenie możecie wkorzystać mały
koszyczek lub torbę na zakupy :).
Zestaw jest mojego autorstwa i nie wyrażam zgody na jakiekolwiek udostępnianie go lub upublicznianie bez wcześniejszych konsultacji ze mną. Proszę uszanuj to.
Komentarze
Prześlij komentarz